سئو یا بهینه سازی موتور جستجو چیست؟
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) طبق تعریفی که ما از آن استفاده میکنیم یعنی:
روند بهینه سازی وبسایت، تا باعث شود وبسایت در نتایج جستجوی ارگانیک دارای رتبهی بهتری شود. انجام SEO نیاز به درک نحوهی کار و عملکرد موتور جستجو دارد، همچنین چرائی و چگونگی اجبار کاربران به جستجو.
SEOی موفق باعث میشود وبسایت، هم برای کاربر و هم موتور جستجو جذاب باشد؛ ترکیبی از تکنیکال و مارکتینگ.
تعاریف مختلفی از سئو وجود دارد، اما حتما مهمترین بخش هر تعریف شامل این مورد است: برای کاربران خود ارزش قائل شوید. اگر میدانید کاربران و مشتریان شما چه میخواهند و به چه چیزی نیاز دارند، شما در سئو برنده خواهید بود. تنها الگوریتمی که اهمیت دارد کاربران شما هستند و قلب، روح و فکر آنها.
چرا سئو و جستجوی کاربران مهم هستند؟
در سال 2009 میلادی، بیل گیتس در یک شام خصوصی سخنرانی کرد و در آنجا گفت: "آیندهی جستجو، شامل افعال است.". گیتس در مورد کلماتی که افراد جستجو میکنند صحبت نمیکرد، بلکه او در مورد اینکه چرا افراد جستجو میکنند صحبت میکرد.
در روزهای اولیه، آدمها جستجو میکردند تا لیستی از فایل و سندهایی را پیدا کنند که شامل عبارتی بود که جستجو کرده بودند.
در حال حاضر، کاربران و جستجوگرها جستجو میکنند تا مشکلات خود را حل کنند، به پاسخی برسند و کاری را انجام دهند. برای مثال جستجو میکنند تا پروازی را رزرو کنند، چیزی بخرند، متن موسیقی مورد علاقهشان را یاد بگیرند، تصاویری از گربهها ببینند و ... . همهی این کارها چیزی است که گیتس به آن اشاره کرده بود: افعال؛ یعنی کمک به کاربران برای هرچه سریعتر به نتیجهی درست رسیدن.
موتورهای جستجو از فقط نشان دادن کلمههای مرتبط با جستجوی کاربر به این سطح پیشرفت کردهاند که میتوانند محتوای درستی را به کاربر مناسب و در زمان مناسب نشان دهند.
جستجو و سئو مهم هستند چون کاربران اهمیت دارند.
با پیشرفت روزانهی تکنولوژی و فنآوری، SEO مدام در حال تغییر و به روز شدن است. در میان روشهای جدید جستجو، دستگاههای جدید برای جستجو و انوع جدیدی از جستجو ( مانند جستجوی صوتی ) تنها یک چیز است که ثابت میماند: چرائی جستجوی کاربران و افعال مرتبط با آنها.
10 نکتهی مهم سئو در سال 2020 که بهتر است بدانید:
- الگوریتم BERT، تمرکز بر کاربر و بهینه سازی
- محتوا با کیفیت بالا و بهینه شده
- الگوریتم EAT
- بهینه سازی تجربهی کاربری و استفاده از سئوی فنی
- ریسپانسیو سازی صفحات وبسایت
- استفاده از دیتااستراکچرها
- شناخت و بهینه سازی موجودیت گراف وبسایت
- لینکسازی و شناسایی برند
- تمرکز بر روی دیده شدن، نه فقط به دست آوردن لینک
- شناخت زبانهای برنامهنویسی مورد استفاده در وبسایت
امروزه جستجو کردن همه جا هست و وبسایتها باید برای همهچیز و همهجا بهینهسازی شوند و SEO به یک روش پیچیده و تکنیکی تبدیل شده که از رفتار کاربر در وب سایت آگاه است و برای رتبه دهی وبسایت هم از عوامل سئوی داخلی و هم سئوی خارجی استفاده میکند.
سئوی داخلی (ON-PAGE SEO)
سئوی داخلی شامل همهی تکنیکهایی است که شما در وب سایتتان به کار میبرید تا بتوانید در صفحات نتیجه جستجو (SERPs)، به رتبهی خوبی برسید. بهبود شرایط سئوی داخلی باعث افزایش ترافیک میشود.
وب سایت، عوامل فنی مختلفی دارد که در SEO میتواند بهینه شود و این عوامل شامل:
- تایتل صفحه
- سرعت وب سایت
- ساختار استفاده شده برای آدرس صفحات
- توضیحات صفحه
- ریسپانسیو
و ... است.
سئوی خارجی (OFF-PAGE SEO)
سئوی داخلی مربوط به عوامل و فاکتورهایی است که کنترل آن ها به دست شماست، درحالی که سئوی خارجی مربوط به عواملی میشود که خارج از وب سایت شما اتفاق میافتد؛ مانند لینکی که وبسایتی به شما داده (بکلینک) و کنترل کردنش - تقریبا - از دست شما خارج است!
همچنین سئوی خارجی شامل روشهایی است که شما برای شناخته شدن و برندینگ انجام میدهید مانند فعالیت در شبکههای اجتماعی.
خدمات سئوی شرکت رایسان، روند انجام سری فعالیتهایی است تا باعث شود کاربران بیش از هر زمان دیگری با وبسایتتان احساس نزدیکی کنند. این فعالیت ها میتواند شامل انجام دادن نکات و تکنیکهایی در رابطه با سئوی داخلی باشد، یا مشاورهای برای تولیدمحتوای بهتر و چگونگی انجام سئوی خارجی.